|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| Även jag har drabbats av en galen Sädesärla som ideligen attackerar mina fönster, både på huset och bilen, samt bajsar ner fönsterbleck och bil, vad beror detta bisarra beteende på? När jag kom till min stuga efter en veckas bortavaro var hela vardagsrumsfönstret alldeles nedkletat med spåren efter attackerna som fågeln tycks göra med stor kraft och fötterna först. varför gör den så här? |
kristin rydberg, |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| Den ser sig själv i spegelbilden, men tror att det är en angripare och går till attack. Den kan inte förstå att den så att säga slåss mot väderkvarnar. Jag-uppfattningen är dåligt utvecklad hos fåglar. |
Niklas Aronsson, |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| Hej! Vi har haft samma problem i ca 3 veckor. Två sädesärlor som håler på att "kasta" sig mot fönstret. Vi har försökt allt. Skrämma med persienner, hängt upp cd skivor, satt upp fågelsilluetter, satt upp afficher och sprejar vattengenom fönstret. De återkommer dock varje morgon ca kl 6.00 och håller på ett par timmar sedan är de tillbaka nästa morgon. Någon enstaka gång kommer de på eftermiddagen också. Det är endast vårt sovrumsfönster som blir attackerat och det ligger i nord/öst. Snälla tar tacksamt emot förslag på hur man får dem att sluta. Hur länge håller de på? Är även skrockfull och tycker att det är jobbigt med fåglar som flyger mot fönster. /Ann-Charlotte, Ängelholm |
Ann-Charlotte Andersson, |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| Hej! Vi har haft samma problem i ca 3 veckor. Två sädesärlor som håler på att "kasta" sig mot fönstret. Vi har försökt allt. Skrämma med persienner, hängt upp cd skivor, satt upp fågelsilluetter, satt upp afficher och sprejar vattengenom fönstret. De återkommer dock varje morgon ca kl 6.00 och håller på ett par timmar sedan är de tillbaka nästa morgon. Någon enstaka gång kommer de på eftermiddagen också. Det är endast vårt sovrumsfönster som blir attackerat och det ligger i nord/öst. Snälla tar tacksamt emot förslag på hur man får dem att sluta. Hur länge håller de på? Är även skrockfull och tycker att det är jobbigt med fåglar som flyger mot fönster. /Ann-Charlotte, Ängelholm |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
Märkligt att det är två sädesärlor. Kan du se om det är ett par? Alltså en hanne och hona? Deras dräkt skiljer sig åt.
Annars är hannarnas lust att försvara sitt revir är som störst just nu, men avtar sedan framåt våren. Skulle inte tro att beteendet håller på mer än någon månad eller så.
Förstår att ni tycker det är obehagligt. Och ni har verkligen försökt det mesta. Har ni provat ljud? Spela berguvshoanden och se om det har någon effekt. Annars är det svårt. Jag skulle tro att de blir så upphetsade att nästan inget hjälper. Det finns en känd videosnutt av två tjädrar som slåss med varandra. Så kommer det en kungsörn, men tjädrarna fortsätter att slåss, tills kungsörnen haft ihjäl dem bägge. |
Niklas Aronsson, |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
Har inte kunnat se om det är hona/hane men tror att det var en av varje. Nu är det nog bra en denna gången. Vi satte upp maskeringsplast på utsidan av fönstret och papp på insidan vid Valborg. Då avtog det och de försvann. Allt satt upp 4-5 dagar och då vi inte hade sett dem under denna tiden tog vi ner det igen. Ca 1 vecka senare var den ena tillbaka igen. Vi som trodde att det var slut nu, men nej då. Det håller fortfarande på. Vi hade tänkt putsa fönstret nu för det är mycket smutsigt efter fåglarnas framfart. Men det är ingen idé så länge de fortsätter. Ca 1,5 månad nu har det hållt på. Vad jag förstod på någon så verkar de även komma tillbaka kommande år. Känns inte så bra. Vi får väll sätta upp svårt skydd igen och se om de försinner denna gången.
/Ann-Charlotte |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| jag ser nu att jag gjorde mitt förra inlägg om galna Sädesärlan 27 april i år. Vi har fortfarande samma problem, trots att det enligt all expertis borde ha upphört för länge sen. I vår desperation sköt vi ihjäl den till sist, den hade då attackerat oavbrutet i 5 veckor med början vid 05-tiden varje morgon, omväxlande mot olika fönster och även på bilen, under hela dagen. Problemen har fortsatt, det fanns tydligen fler än en galen Sädesärla på tomten! Nu har vi gett upp - alla våra fönster är helt nedkletade med nåt sekret som fågeln avger och vi kan inte förmå oss att skjuta en till..... |
kristin rydberg, |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| Det tycker jag var synd. Jag kan visserligen förstå er desperation, men sädesärlan är en fridlyst fågel (liksom alla arter som det inte finns jakttid på, vilket det är på ett 30-tal arter) och får alltså inte jagas. För mig verkar det en smula bisarrt att ni skulle ha en hel hoper med lika galna ärlor. Hur som helst tror jag fortfarande att att beteendet kommer att avta, men tydligen inte så snabbt som jag trodde. Sädesärlan är ju en flyttfågel och kommer att ge sig av framåt slutet av sommaren. Kan ni försöka få en bild av den attackerande ärlan? |
Niklas Aronsson, |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| Ett år senare; den galna sädesärlan är tillbaka! Sedan tio dagar är mina fönster nedkletade och bilen helt nedsölad med fågelbajs, särskilt backspeglarna, jag slår in dem i plastpåsar och täcker vindrutan, men jag kan ju inte täcka in hela mitt hus! "Min marodör landar på fönsterblecket och stirrar på mej med mord i blick, sedan sätter den igång sina attacker, det känns högst personligt och lite otäckt. Varför är det bara jag som drabbas? ingen av mina grannar har samma problem. Om det är samma fågel som förra året kommer detta att pågå minst en månad till, sedan övergick den fågeln till att patrullera taknocken fram och tillbaka hela dagarna - som om den vaktade huset. Skrämmande beteende av en sån liten varelse. |
kristin rydberg, |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
Jag börjar bli desperat! Min sambo och jag är nyinflyttade i ett hus där dessa hulliganer håller på exakt likadant, får täcka in bilen hela tiden med plast och ändå så hittar de bara ett nytt ställe att skita på. Jag håller på att bli galen och det värsta är att dom blir kaxigare och kaxigare vilket gör mig förbannad. Tro mig - tanken om att skjuta dem har uppstått..
Det måste finnas något sätt att lösa det här på, finns det verkligen inget som hjälper? |
Robin Tillberg, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| Om du är ny på forumet kan du registrera dig gratis. Det tar bara några sekunder. |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
<< Tillbaka till diskussionstrådarna
|
|