Henrik Jonsson, 7 Jan 2012 14:32

Drömkikaren?

Konkurrens innebär tyvärr ofta att följa strömmen, t ex att alla stora tillverkare av handkikare nästan bara har 8x32, (10x32), 8x42 och 10x42
Tänk om Swarovski tog fram en swarovision-modell som är 9x37, med vikt 700 g. Då skulle det fylla en lucka som i alla fall jag direkt skulle nappa på. Alla värden skulle vara optimala för min drömkikare: vikt, storlek, förstoring, synfält (ca125 m), ljusstyrka. Jag hittar inget negativt, gör du?

Utav någon anledning är det ytterst få firmor som tillverkar kikare med 9x förstoring och de får som gör det har jättesvårt att sälja dem. Pentax har gjort ett sånt försök och Nikon Prostaff likaså. Det verkar finnas en väldig konservativism hos köparna när det gäller förstoringar och apertur.
Som exempel, går det hyfsat att sälja en 7x40 kikare men det är nästan omöjligt att sälja en 7x36 även om skillnaden inte är så stor. Samma gäller förstoringar. 6x och 9x verkar inte alls eftertraktade trots vissa fördelar.
Tittar man på kikarna med bra skymningsvärde, är det 8x56 som gäller. Det finns dock vissa klagomål kring 8x i de fall då man behöver observera på lite längre håll samtidigt som 10x56 ger en mindre ögonpupill så den inte blir lika intressant längre. Vissa firmor har försökt att komma med 9x63 för att hitta en lösning till detta problem men samma här: omöjligt att sälja.
Fujinon gick ett steg längre och skapade en väldigt fin 10x70 som är en makalös kikare ur skymningsvärdes perspektiv men ingen ville ha den utom en del amatörastronomer.

Jag tror att det är huvudanledningen till att vi inte ser en 9x37 Swarovski, alldeles för svårsåld.

Det börjar dock hända lite ändå.
Hawke Frontier ED levererar en enastående model av 10x36 och 8x43 och 10x43. Fortfarande 10x och 8x och inte 9x men en annorlunda apertur.
Vanguard Endeavour ED har en väldigt fin 8.5x45 som också bryter mönstret från 42mm aperturen.
Zeiss Victory RF med avståndsmätare kommer också med 45mm objektiv: 8x45 och 10x45.

Jag hittar därmed inget negativt med ditt alternativ och skulle inte ha något emot mer variation heller.

George  Dobre, 12 May 2012 04:18

Henrik,

jag hade en Hawke Frontier ED 10x36 någon dag. Tyvärr var den defekt och dessutom inte så kul för mig som glasögonbärare.
Innan jag skickade tillbaka den passade jag på att kolla förstoringen och jämfört med mina två andra 10x var förstoringen tydlig mindre, troligen bara strax över 9x. En av många uppskattad kikare.

Sedan fanns en mycket snarlik (men bättre) modell, Zen-Ray 9x36 ED2, som du säkert skulle uppskattat, men den är nog svår att hitta begagnad pga att inte många såldes. Värt ett försök i alla fall.

Ett otroligt bra alternativ är en Zeiss Victory FL 10x32. Den är i praktiken ljusstarkare än en Zeiss Classic 10x40 utom för astronomi, har ett synfält på 120 m, kan användas med glasögon och är väldigt lätt och kompakt. Måste upplevas, kan ej beskrivas!

Lars Ginér, 16 May 2012 23:23

Min kompromiss grundar sig på att alla vill nog ha så ljus bild som möjligt men inte behöva släpa på närmare ett kilo runt halsen (mycket ljus->stor frontlins->tung). Visserligen kan förstoringsgraden minskas för att öka ljuset men då blir det mer teaterkikare av det.
En vikt på 700 gram är stabil att hålla i utan att tynga nacke eller armar. Om någon lyckas göra en 10x50 kvalitetskikare med vikt 700 så är det självklart bäst, men det är nog en utopi.

, 23 May 2012 18:54

Jag har jämfört Zeiss Victory FL 10x32 med en Swift Newport II 10x50 (fully coated, inte MC/FMC) och Zeissen var ojämförligt mycket ljusare.
I praktiken handlar det om några få färre minuters skådartid i skymning om du jämför med en motsvarande 10x42 - som dock har trängre synfält.
I mitt tycke uppfyller Zeiss 10x32 samtliga kriterier du ställer upp och den är även lätt att bära.
Och som sagt, en Hawke 10x36 eller Zen-Ray 9x36 ED2 ligger båda specifikationsmässigt mycket nära det du efterfrågar.

Lars Ginér, 23 May 2012 20:48

Det här med vikten är alltid ett gissel och trots magnesium kroppar och dylikt finns det en gräns (i dags läget) förbi vilken blir det svårt att gå på grund av att det som väger mycket hos kikarna är faktiskt linserna och de är direkt lätta att göra smalare. :)
Det finns dock en kikare som matchar nästan din önskan (800g) och som har en våldsam optik: Vortex Viper HD 10x50.
Kikaren har vi testat i vår butik ihop med ett antal andra konkurrenter och jag anser att det inte finns någon annan som kan kombinera den kompakta konstruktionen med den optiska prestandan som kikaren levererar, till ett så pass lågt pris.

Vortex är ett märke som eftersträvat att få ner både storlek och vikt på sina kikare och Viper HD är ett levande bevis på att det kan vara möjligt.
Opticron är ytterligare ett märke som tillverkar ganska kompakta kikare men de har inte så vassa 10x50 alternativ.

George  Dobre, 27 May 2012 20:01

För att kunna skriva ett inlägg måste du vara inloggad.

Om du är ny på forumet kan du registrera dig gratis. Det tar bara några sekunder.
» Logga in   » Registrera    

<< Tillbaka till diskussionstrådarna