Niklas Ohlsson, 23 May 2012 22:39

Starar

Hej!
Finns det mycket mindre Starar nu än innan?
Mvh
Niklas

Hej Niklas!

Ja, det stämmer, stararnas antal har minskat med ungefär 50 % och anges nu till 640 000 par i Sverige.
I den alldeles färska boken från SOF - Fåglarna i Sverige, antal och förekomst - skriver författarna bl.a:

"Svensk Fågeltaxering visar en kraftig och kontinuerlig tillbakagång sedan 1970-talet, som möjligtvis är på väg att plana ut. Särskilt markant har nedgången varit i Norrland och norra Svealand med exempelvis en minskning med 75 % i Dalarna fram till 1988."

hälsningar från Öland, där starungarna snart flyger ut ur holkarna

Göran A
guide vid Ottenby fågelstation

Göran Andersson, 24 May 2012 03:16

Hej,Göran!
Tack för infon!
Själv sätter jag upp fler starholkar varje år och är nu uppe i 8 st på 2880 kvm. Minst 6 av dom är det starar i och sen har jag några under taket.
Sen har vi fladdermöss också sedan många år tillbaka.
Mvh
Niklas Ohlsson Bästekille Backar i S:t Olof Skåne

Niklas Ohlsson, 24 May 2012 23:00

Jag tycker också mig se färre starar numera. Men i min enda starholk har det kläckts en kull ungar varje år utom ett sedan 1991. Holken sitter på tomten där jag bor (Råby-Rekarne SV Eskilstuna)
Mvh
Bosse

Bo Gustafsson, 25 May 2012 17:53

Har 4 häckande par på 8 holkar varav 2 par redan fått ut sina ungar. Tycker mig se ovanligt många starar iår. Kommer dubblera med holkar i lämpliga biotoper till nästa år.

Andreas Kalm, 3 Jun 2012 22:05

För att kunna skriva ett inlägg måste du vara inloggad.

Om du är ny på forumet kan du registrera dig gratis. Det tar bara några sekunder.
» Logga in   » Registrera    

<< Tillbaka till diskussionstrådarna